Unik mulighed for databehandling

Lagt online: 23.09.2019

Forsker: Samarbejdet med CALDISS gav større overblik, bedre kvalitet og højere effektivitet

Unik mulighed for databehandling

Lagt online: 23.09.2019

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet stiller et digitalt data- og metodelaboratorium til rådighed for forskere og studerende, som ønsker hjælp til databehandling. En hjælp, som ph.d.-stipendiat Marianne Hundahl Frandsen fra Juridisk Institut har gjort brug af.

Marianne Hundahl Frandsen, ph.d.-stipendiat, Juridisk Institut

- Samarbejdet med CALDISS har overgået alle mine forventninger, og det samme har slutproduktet. De har leveret en fejlfri behandling af data på langt kortere tid, end jeg selv ville have været i stand til. Jeg kan kun opfordre andre forskere og studerende til at kontakte dem – uanset opgavens omfang og kompleksitet. Jeg var faktisk selv i tvivl om, hvorvidt mit ønske var for lille til, at man ville bruge tid på det i CALDISS. Jeg tog heldigvis helt fejl af det, siger hun.

Håndterer store datamængder

Marianne Hundahl Frandsen hørte første gang om CALDISS gennem en kollega, der havde sendt en orientering ud om fakultetets nye digitale forskningssupport-enhed. Selvom hun ikke var helt skarp på sine forventninger til samarbejdet, og hvilket produkt hun håbede at få ud af det, valgte hun at kontakte centret.

- I begyndelsen vidste jeg ikke helt, hvordan produktet skulle være. Konkret havde jeg tænkt et form for excel-ark, som indeholdte et overblik af de omkring 100 afgørelser, jeg havde fået aktindsigt i. Det viste sig, at CALDISS kunne håndtere meget mere, hvilket åbnede op for nye muligheder for databehandling, fortæller hun.

Fejlfri databehandling

Ifølge Marianne Hundahl Frandsen har håndteringen af de store mængde data i CALDISS både løftet kvaliteten og sparet hende for mindst en uges arbejde.

- Jeg fik udleveret et skema, som gav mig det nødvendige overblik over data. De skemaer, som jeg selv havde udarbejdet, indeholdte en del tastefejl, mens det fra CALDISS var fejlfrit. Skemaet har betydet, at jeg har kunnet udlede nogle generelle tendenser ud fra min aktindsigt, som jeg har kommenteret på i min analyse. Samtidig har det givet mig en konkret tidsbesparelse i forhold til at udarbejde en litteraturliste, fortæller hun.

Muligheder med digitale tekster

- Datamateriale som det, Marianne Hundahl Frandsen gik til CALDISS med, egner sig netop til brug af digitale metoder i databehandlingen. Bare det, at teksterne er digitale, giver med det samme en række muligheder for os. Juridiske afgørelser har derudover den fordel, at de ofte er meget standardiserede. Dette muliggør brug af automatisering ved at lade et program søge efter visse standardformuleringer og trække de relevante nøgleinformationer ud, siger daglig leder Kristian Gade Kjelmann.

Det ”at fylde gabet ud mellem metodisk nysgerrighed og teknisk kunnen” er netop en af grundene til etableringen af CALDISS. Derfor hører Kristian Gade Kjelmann meget gerne fra andre, som er nysgerrige på, hvad der kan lade sig gøre i SAMFs data- og metodelaboratorium.

Marianne Hundahl Frandsen, Ph.d.-stipendiat
Juridisk Institut

Telefon: 9940 2813 eller e-mail: hundahl@law.aau.dk

Kristian Kjelmann Gade, Tidligere daglig leder hos CALDISS, nu forskningssupport